A legtöbb szülő igyekszik felkészíteni
és bátorítani gyermekét, hogy az iskola pozitív és izgalmas tapasztalatszerzés
legyen a számára. Szeptember első napja ennek ellenére sok kisdiák számára
félelemmel és szorongással telik, hiszen ismeretlen, új kalandok és elvárások
elé néz. Összegyűjtöttem néhány bevált gyakorlatot, hogy az iskolakezdést és az
első heteket csemetéik ne teherként éljék meg.
(Aktív) pihenés iskola után
Figyeljen rá mindig és
beszélgessen vele az iskoláról. A gyerekek viselkedése és arckifejezése
általában könnyen elárulja érzéseiket, mint a harag, félelem, izgalom vagy
elégedettség. Mivel a gyerekek élete az iskolában meglehetősen kötött,
biztosítson lehetőséget neki, hogy otthon kicsit lazábban tölthesse az
idejét. Engedje, hogy kikapcsolódjon, játsszon a szabadban vagy sportoljon. Az
olyan délutáni tevékenységek, mint a zeneóra vagy a fociedzés jó választás
lehet, azonban arra ügyelj, hogy ne legyen túlságosan megterhelő a programja.
Egy fárasztó iskolai nap után gyermekének pihenésre
van szüksége, hogy újult erővel kezdhessen neki a házi feladatoknak.
Egy kis szervezés sokat segít
Alakítsa ki gyermeke
számára egy olyan helyet, ahol zavartalanul tud tanulni. Legyen az egy külön
íróasztal a saját szobájában vagy csak egy sarok a nappaliban, a lényeg, hogy
csend és nyugalom vegye körül, amikor a leckéit készíti. A megfelelő
világításról is gondoskodni kell, valamint nem hiányozhatnak a szükséges
tanszerek és eszközök sem. Amennyire csak lehetséges, a gyermek
íróasztala legyen távol a televíziótól vagy más
hangforrástól.
A többé-kevésbé szigorú napirend rendkívül fontos gyermeke számára, hiszen ezáltal könnyebben meg
tudja szervezni tennivalóit. Mindig igyekezzenek előre megtervezni az
elkövetkező egy-két napot, hogy mindenre jusson idő. Nevelje önállóságra gyerekét:
tanítsa meg arra, hogy hogyan készítse el egyedül a házi feladatát, még az esti
órákban készítse elő a másnapi ruháit, csomagoljon be táskába stb.
Tegyen ki egy hatalmas
falinaptárat, amelyiken bejelöli a fontos dátumokat és tennivalókat, hogy
könnyebb legyen nyomon követni őket. Az első osztályosok még nehezen birkóznak
meg a betűkkel és a számokkal, ezért használhat kis jeleket és rajzokat is,
amelyek emlékeztetik őt a fontos eseményekre. Ha már tud írni és olvasni, akkor segítsen neki,
hogy ő maga jegyezze be naptárába az emlékeztetőket, programokat és más
kötelezettségeket.
Ütemterv a házi feladatokhoz
Az első osztályosok
estében még alacsonyabbak az elvárások, azonban idővel egyre gyakoribbá válik a
feleltetések és dolgozatírások előtti pánikhangulat és álmatlanság. Az
odafigyelés és a rendszeres ellenőrzés segíthet, hogy a házi
feladatok időben elkészüljenek és ne az éjszakába
nyúljon a verstanulás. Egy kis rugalmasság természetesen belefér, de legyen meg
az az időszak, amikor gyermekének kizárólag az otthoni tanulásra kell
koncentráljon.
A tanulás
időpontja összhangban kell legyen a többi délutáni
tevékenységgel. Életkortól függően ez több órát is jelenthet, ezért
általában az uzsonna- és vacsoraidő közé érdemes ütemezni a leckék
megírását és az új ismeretek elsajátítását.
Bátorítsa
gyermekét!
Éreztesse gyermekével, hogy figyel rá, és
minden érdekli, ami vele történik. Ne játssza a tanár nénit, ne tanítson meg neki előre olyan ismereteket,
amelyeket az iskolában fog majd elsajátítani. Az együtt töltött idő ne állandóan a
tanulásról és az iskoláról szóljon. Természetesen, ha gyermeke valamelyik
tantárgyból segítségre szorul, adjon meg neki minden szükséges segítséget és beszélje
meg a pedagógussal a lehetőségeket. Egy kis odafigyeléssel, bátorítással,
különórával általában könnyen behozhatóak a lemaradások.
Nem szabad úgy védeni
a gyermeket tettei következményeitől, hogy például helyette készíti el a házi
feladatot. Ez nagymértékben befolyásolja a gyermek önbizalmát és
helytállását az eljövendő kihívásokban. Csemetéjének meg kell tanulnia
felelősséget vállalni, hiszen az iskolai siker
vagy kudarc sok esetben ezen múlik.
Legyen
példa gyermeke számára!
Mutassa meg gyermekének,
hogy milyen jó dolog a tanulás! Az érdeklődését és a tudományok iránti
kíváncsiságát ösztönözve, segítsen neki megszeretni az iskolát. Beszélgessen
vele, tegyen fel kérdéseket, és hagyja, hogy önálló véleményt formáljon a
dolgokról.
Álljon a
rendelkezésére sok könyv, játék és ismeretterjesztő anyag. Az iskolában szerzett ismereteket egészítse ki kirándulásokkal és élményekkel. Hagyja, hogy gyermeke
új dolgokat fedezzen fel, és lelje örömét a kihívásokban. A kicsik sokszor
észre sem veszik, hogy valójában mennyi mindent tanulnak egy játékos foglalkozás
vagy egy állatkerti séta közben.
Vegyen
részt a gyermek iskolai életében!
Ha tagja lesz a szülői bizottságának
vagy önkéntesként tesz valamit az iskoláért, máris belépett a gyermek világába
és kicsit hozzájárult az oktatás színvonalának emeléséhez vagy a jövőbeli
lehetőségek színesítéséhez. Így nem csak jobban megérti a tanmenetet és a
pedagógusok munkáját, hanem kicsit részesévé válik az oktatási rendszernek és
akár építő javaslatokkal is élhet a közösség számára.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése