2012. szeptember 21., péntek

Egy kis segítség az induláshoz


A legtöbb szülő igyekszik felkészíteni és bátorítani gyermekét, hogy az iskola pozitív és izgalmas tapasztalatszerzés legyen a számára. Szeptember első napja ennek ellenére sok kisdiák számára félelemmel és szorongással telik, hiszen ismeretlen, új kalandok és elvárások elé néz. Összegyűjtöttem néhány bevált gyakorlatot, hogy az iskolakezdést és az első heteket csemetéik ne teherként éljék meg.
(Aktív) pihenés iskola után
Figyeljen rá mindig és beszélgessen vele az iskoláról. A gyerekek viselkedése és arckifejezése általában könnyen elárulja érzéseiket, mint a harag, félelem, izgalom vagy elégedettség. Mivel a gyerekek élete az iskolában meglehetősen kötött, biztosítson lehetőséget neki, hogy otthon kicsit lazábban tölthesse az idejét. Engedje, hogy kikapcsolódjon, játsszon a szabadban vagy sportoljon. Az olyan délutáni tevékenységek, mint a zeneóra vagy a fociedzés jó választás lehet, azonban arra ügyelj, hogy ne legyen túlságosan megterhelő a programja. Egy fárasztó iskolai nap után gyermekének pihenésre van szüksége, hogy újult erővel kezdhessen neki a házi feladatoknak.
Egy kis szervezés sokat segít
Alakítsa ki gyermeke számára egy olyan helyet, ahol zavartalanul tud tanulni. Legyen az egy külön íróasztal a saját szobájában vagy csak egy sarok a nappaliban, a lényeg, hogy csend és nyugalom vegye körül, amikor a leckéit készíti. A megfelelő világításról is gondoskodni kell, valamint nem hiányozhatnak a szükséges tanszerek és eszközök sem. Amennyire csak lehetséges, a gyermek íróasztala legyen távol a televíziótól vagy más hangforrástól.
A többé-kevésbé szigorú napirend rendkívül fontos gyermeke számára, hiszen ezáltal könnyebben meg tudja szervezni tennivalóit. Mindig igyekezzenek előre megtervezni az elkövetkező egy-két napot, hogy mindenre jusson idő. Nevelje önállóságra gyerekét: tanítsa meg arra, hogy hogyan készítse el egyedül a házi feladatát, még az esti órákban készítse elő a másnapi ruháit, csomagoljon be  táskába stb.
Tegyen ki egy hatalmas falinaptárat, amelyiken bejelöli a fontos dátumokat és tennivalókat, hogy könnyebb legyen nyomon követni őket. Az első osztályosok még nehezen birkóznak meg a betűkkel és a számokkal, ezért használhat kis jeleket és rajzokat is, amelyek emlékeztetik őt a fontos eseményekre. Ha már tud írni és olvasni, akkor segítsen neki, hogy ő maga jegyezze be naptárába az emlékeztetőket, programokat és más kötelezettségeket.
Ütemterv a házi feladatokhoz
Az első osztályosok estében még alacsonyabbak az elvárások, azonban idővel egyre gyakoribbá válik a feleltetések és dolgozatírások előtti pánikhangulat és álmatlanság. Az odafigyelés és a rendszeres ellenőrzés segíthet, hogy a házi feladatok időben elkészüljenek és ne az éjszakába nyúljon a verstanulás. Egy kis rugalmasság természetesen belefér, de legyen meg az az időszak, amikor gyermekének kizárólag az otthoni tanulásra kell koncentráljon.
A tanulás időpontja összhangban kell legyen a többi délutáni tevékenységgel. Életkortól függően ez több órát is jelenthet, ezért általában az uzsonna- és vacsoraidő közé érdemes ütemezni a leckék megírását és az új ismeretek elsajátítását.
Bátorítsa gyermekét!
Éreztesse gyermekével, hogy figyel rá, és minden érdekli, ami vele történik. Ne játssza a tanár nénit, ne tanítson meg neki előre olyan ismereteket, amelyeket az iskolában fog majd elsajátítani. Az együtt töltött idő ne állandóan a tanulásról és az iskoláról szóljon. Természetesen, ha gyermeke valamelyik tantárgyból segítségre szorul, adjon meg neki minden szükséges segítséget és beszélje meg a pedagógussal a lehetőségeket. Egy kis odafigyeléssel, bátorítással, különórával általában könnyen behozhatóak a lemaradások.
Nem szabad úgy védeni a gyermeket tettei következményeitől, hogy például helyette készíti el a házi feladatot. Ez nagymértékben befolyásolja a gyermek önbizalmát és helytállását az eljövendő kihívásokban. Csemetéjének meg kell tanulnia felelősséget vállalni, hiszen az iskolai siker vagy kudarc sok esetben ezen múlik.
Legyen példa gyermeke számára!
Mutassa meg gyermekének, hogy milyen jó dolog a tanulás! Az érdeklődését és a tudományok iránti kíváncsiságát ösztönözve, segítsen neki megszeretni az iskolát. Beszélgessen vele, tegyen fel kérdéseket, és hagyja, hogy önálló véleményt formáljon a dolgokról.
Álljon a rendelkezésére sok könyv, játék és ismeretterjesztő anyag. Az iskolában szerzett ismereteket egészítse ki kirándulásokkal és élményekkel. Hagyja, hogy gyermeke új dolgokat fedezzen fel, és lelje örömét a kihívásokban. A kicsik sokszor észre sem veszik, hogy valójában mennyi mindent tanulnak egy játékos foglalkozás vagy egy állatkerti séta közben.
Vegyen részt a gyermek iskolai életében!
Ha tagja lesz a szülői bizottságának vagy önkéntesként tesz valamit az iskoláért, máris belépett a gyermek világába és kicsit hozzájárult az oktatás színvonalának emeléséhez vagy a jövőbeli lehetőségek színesítéséhez. Így nem csak jobban megérti a tanmenetet és a pedagógusok munkáját, hanem kicsit részesévé válik az oktatási rendszernek és akár építő javaslatokkal is élhet a közösség számára.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése