2012. augusztus 31., péntek

Rend a lelke mindennek...


Az iskolakezdés a család napirendjét rendezi át alapjaiban. Reggel időben kell elindulni, hogy még becsengetés előtt kényelemesen beérjen gyerekünk az iskolába. Napról-napra készülni kell, órarend szerint pakolni kell, és ilyenkor bizony a „nem találom az olvasókönyvem”, „nincs meg a tornazsákom” jelenetek nem kedveznek a család nyugalmának.
Ezek elkerülése érdekében íme néhány hasznos szempont, amit érdemes figyelembe venni.

Hol fog gyermekünk tanulni?
Először is mérjük fel, hogy lakásunkban hol tud majd gyermekünk legnyugodtabban tanulni! Ezt akkor is tegyük meg, ha gyermekünk napköziben fogja a házi feladatát elkészíteni, mert fontos, hogy otthon is legyen a tanulásnak (és egyben az iskola felszereléseknek, tankönyveknek) egy kijelölt helye, ami általában hosszú évekig használatban lesz.

A tanulóhely kialakításánál az alábbi szempontokat vegyük figyelembe:
  • nyugodt, rendezett helyre van szükség, ahol nem vonja el a gyermek figyelmét pl. a TV, vagy a hangoskodó testvér.
  • el kell különíteni a játékoktól, játszó helytől (de ettől még lehet a gyerekszobában)
  • figyeljünk a természetes fény érkezési irányára (jobbkezeseknek balról, balkezeseknek jobbról)
  • konnektor csatlakozás álljon rendelkezésre villanylámpához
  • legyen hely arra, hogy kényelmesen melléüljünk, tehát elférjen két szék is.
Minek kell helyet biztosítanunk?

  • tankönyveknek, amelyek között lesz olyan, amit csak az első, illetve amit csak a második félévben fognak a gyerekek használni. Ezeket is tegyük el jól, hogy kellő időben kéznél legyenek.
  • füzeteknek, amelyekből szerezzünk be pótdarabokat is, hogy a régebbi füzet betelésétől ne egy későbbi vasárnap este essünk kétségbe…
  • Keresünk egy alkalmas helyet az órarend kihelyezésére, hogy mindig szem előtt legyen. Erre a célra ideális egy kis parafatáblát felszerelnünk, amire akár egyéb iskola fontos papírokat, emlékeztetőket is kitűzhetünk (pl. születésnapi meghívók, osztály telefonlista, stb.)
  • vannak hetente hazakerülő iskolai felszerelések, mint a tornazsák. Ezek tárolására legpraktikusabb fogast felszerelni, hogy mosás és szárítás után rögtön zsákba pakolva akaszthassuk fel a helyére. Így nem kell majd annyit nyomozni az elkallódó tornacipők, ruhák után sem.
  • gyermekünk egészséges önbizalmához fontos a sikerélmény. Ha valamiből sikere lett, díjat vagy emléklapot nyer, dicséretet kap, vagy igen jól sikerül a felmérő, akkor legyen helye ezen „trófeáknak” is, legyenek szem előtt, de persze nem útban. A gyermek, ha rájuk tekint, erősödik általuk, és újabb eredményekre sarkallják őt.

Az én asztalom: az én felelősségem – az én tanulmányaim: az én kötelességem
  • Alakítsuk ki a rendrakási szokásokat, mutassuk meg kis elsősünknek, hogyan lehet gyorsan és jól rendet tenni és tartani munkaterületén. Ez későbbi munkájában is segíteni fogja őt.
  • Egy asztal- egy tulajdonos: ne használja a testvér is ugyanazt, ha egy mód van rá.
  • Egy saját íróasztal erősíti a gyermeket abban az érzésben, hogy fontos dolga, kötelessége lett, nagyfiú/nagylány lett, akire lám, komoly dolgot bíztak.
  • Szoktassuk rá, hogy egyedül csomagoljon be minden este az iskolástáskába, és tanóra után tegye el a tanszereit a helyükre.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése