2012. november 6., kedd

Oktatójátékok betűtanulás segítéséhez



           Játékok a magánhangzók tanulásához:

·                     Néma alakítás:
       Először ejtessük ki a gyerekekkel a magánhangzókat és tükör előtt figyeltessük meg a száj formáját. Azután némán alakítsuk a szánkat valamelyik magánhangzóra, kérjük meg, hogy utánozza le, és intésre egyszerre mondjuk ki hangosan is. Ekkor kiderül, hogy jó volt-e az alakítása.
·                     Játék a formákkal:
Tükör előtt, vagy szemben állva együtt csináljuk. Párokban mondunk különböző magánhangzókat és figyeljük a szájtartást. Pl. a-á,  a-o,  i-e,  á-a-o-u stb. Megbeszéljük a tapasztalatokat. Egyik nagy kerek, másik kis kerek, vagy egyre szűkül a szánk stb.
Ez arra jó, hogy ne keverjék majd a gyerekek a hasonló hangzású hangok betűjét.
·                     Csalóka visszhang játék:
Mi mondjuk a rövid magánhangzót, a gyerek pedig a hosszú párját. Fordítva is.
Szavakkal is lehet - ez egy fokozattal nehezebb-.
Mi mondunk szavakat, a gyerekek a szóban lévő magánhangzó hosszú párját mondják bele.
Pl: Én: var          Gyerek: vár
          mar                      már
          ver                       vér
          faj                        fáj
          tar                        tár
          öt                         őt
stb. Lehet találgatni párokat. Felnőtteknek sem rossz tréning.
·                     Rövid- hosszú játék:
Vegyünk egy babát, vagy macit, és mondjuk azt, hogy a baba a játszótéren van. Ha rövid magánhangzót mondok, a baba ugrik egyet. Pl: azt mondom "a" és ugrik. Ha hosszú magánhangzót mondok, akkor lecsúszik a csúszdán. Pl. á------------------------á és közben csúsztatja.

Mássalhangzók gyakorlására:

·                     Morog- nem morog?
Mássalhangzókat ejtetünk ki, olyat amit már tanultunk, úgy hogy a kézfejünket az állunk alá a nyakunkhoz érintjük. Hangoztatjuk a hangokat, és megfigyeljük, hogy érzünk-e rezgést a kezünkkel. Ha igen, akkor morog / pontosabban zöngés, de ezt nem mondjuk/ , ha nem érzünk semmit, akkor nem morog / vagyis zöngétlen/ a mássalhangzó. Úgy is lehet, hogy a betűket kártyákra rajzoljuk és ez alapján csoportosítjuk. Ha morog, akkor a macihoz tesszük, ha nem morog, akkor a babához.
A tevékenység, a látvány mindig sokkal jobban megragad.
Ez a játék sokat segít, ha valaki összetéveszti a zöngés- zöngétlen párokat a helyesírásban.
Pl: b- p, d- t, k- g, v- f stb.
·                     Visszhang játék:
Szavakat mondunk jól érthetően és kérjük, hogy pontosan ismételje meg.
- Zöngés zöngétlen párokat.
        Pl: vonal - fonal, baba - papa, dada - Tata, stb.
- Betűkettőzéses szavakat.
       Pl: ennyi, annyi, erre, arra, ezzel, azzal, ekkor, akkor, olló, asszony, stb.
Mindig jól nyomjuk meg a kettőzést és kérjük ezt az ismétléskor is.Ezt mindig be is karikázzuk a könyvben, munkalapon zöld színnel.
Ez a feladat később is, még 2-3. osztályban is segít. Ha diktálunk a gyereknek, mindig ismételtessük el a szavakat, akkor sokkal jobban érzi. Másrészt pedig a figyelmet, beszédértést is fejleszti.
Lehet nehéz, hosszú szavakat is ismételtetni, ezeket nagyon élvezik a gyerekek.
Pl: pénzügyminiszter, fogadóóra, kakukkfészek, időjárás jelentés stb.

Ezeket a játékokat bárhol lehet játszani, még utazás, sétálás közben is.

Láncok

            Szólánc: 
Témák szerint: alma-körte-szilva........
                       autó-vonat- bicikli......
                       nadrág- pulóver- sapka.........
                       kalapács-balta- fogó.......
Bármilyen témában. Nehezítése, ha meg kell ismételni az előtte elhangzókat. Mindig előlről kezdeni.
Szótaglánc: 
alma-malom-lomha-határ-tárcsa-csa....
Mindig az utolsó szótaggal kell kezdeni a következő szót. Akinél megáll, az zálogot ad, vagy bármilyen szabály alkotható. Többen  jobb játszani, de ketten is lehet.
Betűlánc:
Ugyanaz, mint szótaggal, csak az utolsó betűvel kezdeni. Ez könnyebb, mint a szótaglánc.
pl: óra-ablak-kakas-sátor-repülő-őz-zászló-ó........



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése